onsdag 4 september 2013

Träning med Tanja på Wilmas hundskola

Jag har tidigare berättat om Tures stress. Jag bestämde mig för att på riktigt ta tag i det för några veckor sen. Idag har jag då träffat Tanja, en jätteduktig hund- och människokännare. Såklart har hon en hel del utbildning också. Läs mera om henne och hennes hund: http://www.wilmashundskola.n.nu/
Wilma har även en egen sida på Facebook där hon skriver roliga anekdoter: 
https://www.facebook.com/wilmathedogtheblog?ref=ts&fref=ts

Nå, nog sagt om det. De råd jag fick var följande:

Sluta med allt stressande. Agilityn har jag redan lagt ner för en tid framåt, vi måste koncentrera oss på detta nu. 
- inget lekande med Ture då han snabbt går upp i stress då. 
- inte kasta bollar, pinnar osv. 
- inte jaga flugor. 

Det svåra med detta är att få honom att sluta jaga flugor. Vi får helt enkelt stänga in honom i ett mörkt rum :) Nej, 
det ska vi ju såklart inte göra :) Vi får helt enkelt minimera utetiden och ha koll på att han inte ser flugorna inne. 

Berika
Låt honom använda nosen. Lägg blodspår 3-4 ggr/vecka. Doftdiskriminera (någon som har barnmatsburkar med
lock?). Passivitetsträna efter ett spår eller en doftdiskrimineringsträning. Placera ut föremål på åkern nedanför och
låt Ture leta upp dem. Passiviteten måste jag jobba med på olika ställen (precis som då han var valp). Tror nog även
Det kan vara en bra ide att träna sök flera gånger i veckan. Men bara korta, få sök. 
Fortsätt jogga, träna sök och gå klart inkallningskursen. 

Få honom att alltid vara tvungen att lugna ner sig för att få göra något. Ska han gå ut så måste han vara lugn först, 
ska vi träna så måste han vara lugn först osv. 

Jag hoppas verkligen detta ska hjälpa nu! Vi tänker ge det en riktig chans och utvärdera om en månad. 

Idag fyller dessutom Ture 1,5 år! Gullvovven. 


En film på Amme kommer upp om en stund. 

Måste bara visa detta kaffe. Köp det inte! Det smakar riktigt illa och stinker. Det enda det duger till är att ta bort sniglarna! 






1 kommentar:

  1. Å så skönt att få konkreta tips och råd till Turbo-Ture. Lycka till!! :)

    SvaraRadera