fredag 20 september 2013

Ibland får man tänka efter lite extra..

Det var ju det här med att Ture inte äter. Han vägrar verkligen. Så, nu tänkte jag till lite och satte upp kompostgaller mellan dem. Och vet ni, Ture åt! Så, nu blir det såhär ett tag framöver. När C kommer hem så får han testa göra som tidigare, det kanske är jag som är problemet? 

Vi var och tränade lite med en träningskompis idag. Ture var så himla duktig och jobbade trots nytt ställe och "störning" i form av ett barn. Han sprang snyggt förbi barnet och rapporterade åt mig. Försöker träna in att han ska springa "jojo" till mig efter påviset och det funkade så himla bra idag! Stolt över det :) Fick ett riktigt bra och tänkvärt tips med Tures hoppande som jag faktiskt måste börja ta tag i. Ska få alla att försöka belöna honom en bit ifrån sig, kanske man kan kasta godis en halvmeter framför sig? Önskar tips från er som kan! 

Har börjat i skolan idag igen. Så himla skoj! Blir så inspirerad av detta. Jag lider lite med min chef.. Jag får så mycket idéer då jag är i skolan. Att vara ledare är ju inte lätt, det tror jag alla vet. Det är massor att tänka på men det känns som att det blir lite mera strukturerat när jag läser och går i skola för att lära mig ledarskap. Jag tycker dessutom att jag får verktyg för att kunna utveckla mig själv och andra grupper. Ja, vad tusan, till och med för att bli en bättre människa. :-) Lång väg att gå, hårt jobb men väldigt belönande i slutet! 

I vår tids hundträning så används mest positiva metoder. Hundvärden är "uppdelad" i två lag. Den "gamla" tidens metoder och den "nya" tidens metoder. De positiva metoderna är de jag, för de mesta, använder i min träning. Det går ut på att ha hunden i rätt sinnesläge, dvs ett läge där han tar emot inlärning. Man kan dela upp detta på flera sätt men Hundens hus förklarar det med hjälp av vägljus. Grönt; hunden är mottaglig för inlärning. 
Gult; hunden kan vara mottaglig men kan även helt vara fokuserad på annat. 
Rött; hunden har fullt fokus på annat och är i stress 
På samma sätt funkar vi människor. I "towards mode" fungerar vi och tar emot nyheter, förändringar osv med öppna armar. I "away mode" blir vi i "hot". Vi försöker fly. Därav blir allt negativt och förändringar blir otroligt svåra att genomföra. 

Både med hundar och människor handlar det om belöning. Rätt belöning. Ett exempel: Ture blir otroligt bra belönad med boll men även med godis. Dock är bollen det allra, allra bästa. Slutsats: Vill jag ha honom att göra något riktigt svårt, tex vid inkallning så måste jag erbjuda något som är riktigt, riktigt bra. Därför måste jag använda bollen. Amme däremot tycker bättre om godis så som köttbullar. 
Samma med människor. Vad belönar dig? Hur kan du belöna din grupp? Eller din man? ;-) 

Vi pratade även om självkännedom. Här har jag gått och funderat på hur jag ska göra för att jobba på mina svagheter. Fel, fel, fel! Jag ska jobba på mina styrkor så kommer jag omedvetet att på samma gång jobba på mina svagheter. Nu känns det så himla mycket lättare! Nu slipper jag sitta och säga till mig själv att inte göra si och inte göra så. Såhär är jag, trist om du inte accepterar det. Och visst, det betyder inte att jag får vara en hemsk människa, förhoppningsvis ska jag ju bli bättre :) Kanske paddorna blir färre? (De försvinner nog tyvärr aldrig helt är jag rädd för). Vilken resa! :-) 

Dagens tre

Peppande träning med Ture, skön promenad med lyckliga hundar och inspiration till 1000! 

Har ju inte jobbat idag trots att skolan nog räknas som arbete. Vad ska jag säga? Toppen! Glädjekick! Målsättning! 

Godnatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar