tisdag 19 november 2013

Dragsele?

Funderar allvarligt på att sy en sele själv till Ture. Jag tror inte att det finns någon som passar perfekt nämligen. Det är ju inte så vanligt att hundar i Tures storlek drar. Hittade en superfin beskrivning: 
http://yabastasiberianhusky.blogspot.se/2011/11/sy-din-egen-sele.html
Kanske blir att inhandla spännband nu :-) 

På söndagen var jag och Ture och tränade på ruinen. Vi försökte få honom att inte hoppa upp på de han hittar. Det vi gjorde var att ha en godis i handen och sträcka ut den åt sidan då han kommer. Meningen är att han ska ta godisen och sedan vända istället för att hoppa och ge en puss. Det funkade då men på måndagen hade han helt glömt det. Jag tränade med några personer från den andra klubben och fick riktigt bra tips. Vi sätter nu ett snusburkslock med godis på framför figgen. Han fattade nu i alla fall att han skulle ta godisen och sedan vända till mig för att rapportera. Detta ska jag nu köra tills han förstår att han inte får gå fram till figgen. Det betyder att figgen ska kunna sitta, ligga eller stå utan att han ska klättra. Lär ta en tid men det är det värt! :) På "samma gång" blir han tränad i att få ett snabbt påvis på "visa" då han öven får godis då han kommer fram andra gången. Självklart får han bästa belöningen av mig, bollen. :-) 

Han känns lite stabilare nu. Han har flera bra dagar än dåliga. Förra veckans söndag, måndag och tisdag var Ture otroligt trött. Han bara sov hela dagarna och kvällarna. Jag valde att inte göra något med honom de dagarna trots att han skulle gjort sitt bästa. I torsdags var han "som vanligt" igen. Sprudlande glad! Han sover mera nu. Han känns inte lika stressad mera. Jag hoppas verkligen det vänder nu och att jag får en lite tryggare, lite lugnare hund. 

Vill bara passa på att göra reklam för en riktigt bra serie, Blacklist på torsdagar på tv4. Tusan så bra serie! 

Framtiden då? Jour i helgen (spännande, första helgen jour utan att Christian är hemma). Nästa fredag blir det fest på jobbet. Skoj! 

På Torsdag ska vi på vårt första vänhundsbesök. Spännande! Då får vi se om det är något för Amme. 

Nu ska jag pallra mig i säng. Godnatt där ute! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar