torsdag 17 oktober 2013

Hos veterinären

Då Ture börjat visa mera aggressiva tendenser mot okända människor tog vi kontakt med veterinär. Det kändes som att något var fel med vovven då han alltid älskat människor. Det funkar bra då vi tränar men hemma blir han riktigt trist. Han springer alltså fram mot folk och skäller och ser riktigt arg ut. Nåja, vi hoppas vi ska kunna träna bort det och att det kanske har lite med spökåldern att göra. Ändå ville jag kolla upp honom. Vi tog en massa prover och veterinären kände igenom honom. Han gjorde inga som helst utfall mot henne. Tvärt om, han satte sig och tittade på henne med en kärleksfull blick. Det slutade också med att han drog en djup suck och även slickade henne i ansiktet. 
Provena visade en mycket svag positivitet på Anaplasma. Han hade även ett leverprov som var högt. Då jag ändå var där och länge funderat, så gav vi honom en kemisk kastrationsspruta. Vi måste ju testa allt nu känner jag. Hunden är ju helt underbar att jobba och bo med! 
Idag ringde veterinären då resterande provsvar kommit. Jag förväntade mig att inget skulle vara på tok men döm om min förvåning då hon säger att T4 är riktigt lågt. TSH är normalt dock. Detta tyder på att han har hypotyreos. Det gör mig ännu mera konfunderad! Han borde vara slö, tjock och ful i pälsen. Han är, som de flesta vet, aktiv (mycket), smal och pälsen är det inget fel på. Nå, lite flera prover ska analyseras (T3 och T4 fritt). Fröken Häggblom får ta och läsa på lite igen.. :) Man blir aldrig trött med en hund som Ture! 

Igår var vi till mor & far på fika. Kul att träffa dem, var länge sen sist. 

Körde lite "leta efter cocos" med Ture, både igår och idag. Ibland blir jag bara så förvånad och stolt över hur smart han är. Helt plötsligt märker jag att han börjar rapportera till mig då han hittat burken med cocos i. Gissa om jag blev paff! Det var ju inte meningen men jag låter han fortsätta. Han tycker det är så kul!

Mina älsklingar :) Alla trängs runt spisen. Värme är grejer det! 


Rätt avslappnad stämning.. Axl var lite trött efter en dag i skogen. 



3 kommentarer:

  1. Hörrö nu förstår jag ingenting. Kan du berätta på svenska vad Ture har för fel? :-)

    SvaraRadera
  2. Ture har underproduktion i sköldkörteln. Verkar det som på proverna i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Sötisarna... Om du undrar nåt om hypotyreos vet du vem du ska fråga... Jag blev ju däremot fet, slö & ful i pälsen, hehe. Stackars lilla Ture, hoppas han blir bra! Kram

    SvaraRadera